pondělí 7. března 2016

Doporučení na young-adult a new-adult literaturu (1)


Ráda bych vám představila tuto novou nepravidelnou rubriku, ve které půjde o doporučení young-adult a new-adult knih. Chtěla bych vám tu ukázat své milované knihy určené hlavně pro teenagery (ale i dospělí si je chválí), které opravdu stojí za to si přečíst. Doporučení nikdy není dost, tak snad si z tohohle také něco odnesete. :-)

Dnes bych se v rámci young-adult knih chtěla věnovat žánru dystopie/antiutopie. Jsem si jistá, že většina z vás ví, o co v tomto žánru jde, ale určitě by nebylo od věci si to zopakovat. Jde o fiktivní příběh z budoucnosti, kde společnost utlačuje nastolený systém, vůči kterému se hlavní protagonisté snaží bojovat. Jde v podstatě o pesimistickou představu budoucnosti. Já osobně tento žánr zbožňuji, i když občas se už náměty v knihách opakují. Pojďme se teď ale společně podívat, jaké knihy jsem pro vás vybrala na přečtení.

DYSTOPIE


8284932  13599993  17266418


Začneme s trilogií, kterou zná celý svět. Jistou zásluhu na tom mají i filmy. Jako každý milovník knih si ale stojím za tím, že knihy jsou téměř vždy (99%) lepší jak filmy. Děj pojednává o dívce Katniss, která se přihlásí jako dobrovolnice za svou sestru, aby se zúčastnila každoroční reality show Hunger Games, ve které vítězí pouze jeden člověk, který všechno přežije. I přesto, že je to už poměrně dlouho, co jsem Hunger Games četla, ještě teď si živě vybavuji své nadšení z knih. První díl Aréna smrti bych určitě zařadila do nejlepších knih, které jsem kdy přečetla. Knihy se budou líbit jak holkám, tak klukům, jelikož jsou maličko "drsnějšího rázu". Naleznete v nich akci, napětí, lásku, rodinné pouto a hlavně úžasný čtenářský zážitek!

Přesouváme se k trilogii Divergence, která se opět proslavila díky filmům. U této série miluji jak knihy, tak i filmy, i přesto, že se poměrně liší od knižní předlohy. Zde se setkáváme s hlavní hrdinkou Tris, která žije ve futuristickém Chicagu a stojí před volbou, jakou frakci z pěti si zvolit, aby v ní strávila zbytek života. Námět je to velmi originální, zpracování se mi taktéž líbí. Knihy jsou čtivé, bohužel mají ale tendenci klesat na kvalitě. První díl je rozhodně nejlepší, celý příběh je ještě takový nevinný. Všechny holky ale jistě zaujme postava Čtyřky, která dostává prostor ve své samostatné knize Divergentní povídky, která také stojí za přečtení.

Jsem roztříštěná je další trilogie opět s originálním tématem a hlavně neobvyklým stylem psaní, který dodává knize tu správnou atmosféru a lépe díky němu poznáme hlavní postavu. Juliette je dívka se smrtícím dotekem, která je izolovaná od zbytku světa. Tedy do té doby, dokud se o ní nezačne zajímat Obnova. Čtení je to rozhodně zajímavé, hlavní hrdinka trochu rozpolcená a děj napínavý. Pokud máte rádi neobvyklé knihy, tato trilogie vám jistě padne do oka.

15746907  19544770  17289119

Banka těl - Mladší je kniha, která vás pohltí a pustí až na samotném konci, jenž je opravdu šokující. Příběh o Callie, která žije ve světě, kde zůstali naživu pouze starci a děti, má spád a je dokonale promyšlený a nepředvídatelný. Kniha právoplatně patří mezi mé top knihy, ke kterým se budu vždycky ráda vracet. Druhý díl v originále Enders zatím v Česku bohužel nevyšel a to, jestli vyjde, je zatím ve hvězdách. Samozřejmě si přeji, aby pokračování vyšlo, a kdyby to nakonec nedopadlo, nejspíš bych sérii dočetla v angličtině, protože po tom neuvěřitelném konci pokračování prostě potřebuji!

Apokalypsa andělů. Zakázaná láska. Napětí a pořádná dávka akce. No, nezní to báječně? Pád andělů vám může nabídnout i mnohem více. Tato kniha sice do žánru dystopie až tak úplně nespadá, jedná se spíše o apokalypsu, ale s dystopiemi má spoustu společných rysů, tak snad nevadí, že jsem ji sem zařadila, protože o téhle knize svět prostě vědět musí! Knihu jsem dokonce jmenovala nejlepší knihou roku 2014 (spolu s Manželovým tajemstvím od Liane Moriarty, ale o tom jindy), a to už něco o tomto příběhu vypovídá. A opět si myslím, že si kniha najde své příznivce i mezi mužskými čtenáři.

Poslední knihou z tohoto dílu doporučení je dystopie Legenda. Příběh se odehrává v nově vytvořeném státu Republika, který je v nikdy nekončící válce se svými sousedy. Dva hlavní hrdinové June a Day jsou naprosto odlišní, narodili se do jiné společenské vrstvy, ale i přesto je něco spojí dohromady. Day je kriminálník, po kterém pátrá celá země, June je naopak velmi chytrá dívka a připravuje se na svou kariéru. Postavy se střídají ve svém vyprávění po kapitole. Jako v předchozích mnou doporučovaných knihách zde naleznete spoustu akce. K druhému dílu se jménem Fenomén jsem se ještě nedostala, ale ráda bych tuto sérii dočetla. První díl začal velmi slibně, takže si nechci nechat ujít ani ty další.

15 komentářů:

  1. Hunger Games, Divergenci, Jsem roztříštěná i Legendu jsem četla a rozhodně všechny patří mezi mé oblíbené knihy :) Dystopie mám asi taky nejraději :) Banku těl mám už delší dobu doma a pořád jsem se k ní nedostala, musím to brzy napravit! :) A na Pád andělů se musím podívat v knihovně :) Skvělý nápad na rubriku, rozhodně se těším na další díly :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Banka těl je vážně výborná kniha s nepředvídatelným dějem, určitě do ní běž a pak mi napiš, jak se ti líbila. :) A Pád andělů... páni, to byla taky jízda. Snad ji v knihovně mít budou. :) A moc díky!

      Vymazat
  2. Legenda, Hunger Games a Divergence patří mezi mé oblíbence, ale Jsem roztříštěná se mi nelíbilo... Ostatní knihy přidávám na seznam :) Skvělý nápad na článek, díky za něj :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, že se ti Roztříštěná nelíbila, tenhle styl knih nemusí sednout každému. A doufám, že se ti zbylé mnou doporučované knihy budou líbit! Také moc děkuji! :)

      Vymazat
  3. O tej Jsem roztříštěná som ani raz nepočula mám rada takýto štýl :-) vďaka za typ))

    OdpovědětVymazat
  4. Tak Divergenci a HG mám už dávno za sebou. Teď jsem se pustila do Roztříštěné...

    OdpovědětVymazat
  5. Veľmi dobrý nápad na článok. :)
    Pád anjelov, Divergencia a ešte Hry o život sa mi páčili. Menej sa mi páčilo Som roztrieštená. Podľa mňa to malo skvelý námet, skvelého záporáka, no veľmi ma nenadchlo spracovanie. Možno ale dám nádej aj pokračovaniam :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! :) S tou Roztříštěnou to chápu, mě naopak zpracování zaujalo. Druhý díl Jsem zlomená se mi taktéž líbil, tak snad si ho užiješ o trochu víc. :)

      Vymazat
  6. Pěkný přehled! Většinu knih znám, ale taky jsem jich spoustu nečetla - je fakt, že tenhle žánr až tak nevyhledávám, i když třeba Divergence mě docela bavila :) Každopádně sž si zase budu chtít odpočinout u nějaké distopie, našla jsem tu pár super tipů - díky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Je pravda, že poslední dobou už tento žánr úplně nevyhledávám, ale dobrou dystopií nikdy nepohrdnu. :)

      Vymazat
  7. Moc pěkný článek, Divergence ušla, ale víc se mi líbil film. HG mě ale mile překvapila kniha, film se mi moc nelíbí, ale knížky jsou boží :)
    http://littlepricklyworld.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :) Souhlasím, že HG jako film se mi moc nelíbil, ale další díly už byly lepší. :)

      Vymazat
  8. Je teda pravda, že u té dystopie je docela fuška najít něco, co je aspoň trochu dobré. Přijde mi, že jak to dneska píše kde kdo, tak ta kvalita je někde jinde. Hodně mě baví Metro 2033 nebo Silo, takže mám raději spíše klasické dysto, to jsou fakt moje nejoblíbenější knihy. Ale dneska se do toho hodně tahá Young Adult a to mě moc neba.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)