sobota 21. listopadu 2015

Doporučení na povinnou četbu (1)

Pro mnohé studenty je povinná četba obrovskou přítěží a těžko v ní nalézají zábavu a chuť do čtení. Jelikož se s tím setkávám čím dál častěji, rozhodla jsem se sepsat doporučení knih, které by se vám z kánonu literatury mohly líbit. Výběr knih je různorodý, věřím, že každý se v nějakém díle najde a užije si ho.

V tomto článku vás seznámím s prvními šesti knihami, které mne osobně zaujaly a jejich čtení mě bavilo. Dvě z nich jsou dramata, další se řadí mezi lyricko-epické balady a zbývající tři jsou prózy. Pokud by vás postupem času zajímalo, jaké další knihy k maturitě jsem si oblíbila, můžete sledovat můj seznam na Databázi knih.

    

Začnu knihou, kterou jistě všichni znáte. Jedná se o Pýchu a předsudek od anglické spisovatelky Jane Austen. Tento román zasazený do Anglie vypráví příběh dívky Elizabeth, která bojuje proti manželství bez lásky. Celou situaci samozřejmě komplikuje pan Darcy, šarmantní muž, a její matka. Příběh je to opravdu nádherný a pro romantické duše jako stvořený. Věřím, že si hlavní hrdiny oblíbíte a budete s nimi prožívat lásku, trápení i těžkosti dané doby. Jediný problém, který by se tu mohl vyskytnout, je to, že kniha má občas tendenci být trošku zdlouhavá, ale pokud se pořádně začtete, nebudete to ani vnímat. Dílo je navíc zfilmováno (rok 2005) a ujišťuji vás, že film je stejně dobrý jako kniha. V hlavní roli můžete spatřit Kieru Knightley.

Pokračuji v knihách od anglických autorů. Jako další knihu bych vám tu ráda představila Lev, čarodějnice a skříň od C. S. Lewise. Tento slavný příběh z Letopisů Narnie se odehrává za dob bombardování Londýna. Čtyři sourozenci jsou vysláni na venkov, aby se vyhnuli nebezpečí. Na venkovském sídle jednoho profesora nachází tajný vchod uvnitř skříně s kabáty do kouzelného světa Narnie, kde čas běží naprosto jinak. Kniha Lev, čarodějnice a skříň čítá pouhých 200 stran a navíc je velice čtivá, takže ji budete mít přečtenou během jednoho večera. Jelikož se kniha řadí mezi fantasy pohádky, určitě se bude líbit i dětem. A i tento příběh má moc pěknou filmovou adaptaci z roku 2005.

První trojici knih uzavírám filozofickou pohádkou od francouzského pilota. Tou knihou je světoznámý Malý princ, který se také konečně dočkal své nové filmové adaptace. Malého prince bych úplně nedoporučovala menším dětem, i přesto že se jedná o pohádku. V knize se objevuje spousta úžasných myšlenek ohledně smyslu života a čtenář tak musí číst mezi řádky. S každým přečtením tohoto nádherného příběhu o lásce a přátelství naleznete nová moudra, která vám minule utekla. Dle mého názoru by si tuto knihu měl přečíst každý. Věřím, že si vás kniha najde v ten správný čas a otevře vám oči... tedy vlastně srdce... :-)

    

Další v pořadí tu mám dramatické dílo Lakomec od Moliére. Jedná se o velmi vtipnou, čtivou, zábavnou a krátkou komedii ze 17. století. Já si čtení opravdu užívala a bavilo mne sledovat osudy postav. Toto divadelní drama by určitě nikdo neměl přehlédnout, jelikož si myslím, že si na své přijdou i nečtenáři.

Sluha dvou pánů je druhé divadelní drama, které jsem si velice oblíbila. Taktéž se jedná o komedii, která své čtenáře/diváky pobaví. Příběh o sluhovi, který slouží dvou pánům zároveň, si stoprocentně najde své příznivce. V Národním divadle můžete vidět v roli sluhy Miroslava Donutila.

Kyticí pro tentokrát ukončuji dnešní článek o doporučení na povinnou četbu. Tato sbírka lyricko-epických balad v sobě obsahuje velice zajímavé myšlenky a ponuré příběhy. I přesto, že se nejedná o zrovna optimistickou četbu, je to skvěle napsané dílo, které se čte opravdu velmi dobře a zanechá ve vás pocit tajemna. Mezi mé nejoblíbenější balady z této sbírky od K. J. Erbena se určitě řadí Zlatý kolovrat, Vrba, Vodník a Poklad.


Četli jste některé z výše uvedených děl? Jak se vám knihy líbily?

13 komentářů:

  1. Pýchu a předsudek jsem právě předevčírem dočetla a moc se mi líbila, i když jak jsi se zmínila, děj se mi zdál místy poněkud zdlouhavý :D My ji vůbec nemáme v seznamu knih k maturitě, což je škoda, ale přečtení i tak nelituji :) Na film jsem se podívala včera a jsem z něho nadšená, je to jeden z mála filmů, který je opravdu převážně podle knihy, a to na něm oceňuji, určitě jsem ho neviděla naposled :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, že se ti kniha Pýcha a předsudek líbila. Já jsem knihu četla poprvé ještě na základní škole a teď podruhé k maturitě. V budoucnu bych si chtěla pořídit nějaké pěkné vydání tohoto díla. :) A film je úžasný, to souhlasím. Herci to zahráli skvěle a filmová adaptace se drží knihy, přesně jak říkáš. Já film viděla už asi pětkrát a také se na něj chystám znovu. :)

      Vymazat
  2. Pýchu a předsudek jsem si koupila teprve před nějakým týdnem, takže zatím nemám přečteno. Malého prince jsem četla, zatím jen jednou a přijde mi to málo na to, abych ho mohla nějak zhodnotit. Erbenova Kytice je skvělá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Doufám, že se ti Pýcha a předsudek bude líbit a čtení si užiješ. :)

      Vymazat
  3. Tak povinnou četbu už mám zdárně za sebou, nicméně Erbenovu Kytici i Lakomce od Moliéra jsem ve svém seznamu měla také, jsou to skvělé knihy! :)

    OdpovědětVymazat
  4. Podobný článek už mám hodně dlouho v plánu, tak snad se k němu co nejdřív dokopu :) Letos maturuju a zatímco většina lidí usilovně načítá povinnou četbu, já jí mám naopak přečtené až moc a nemůžu si vybrat, co zařadit do maturitního seznamu :D
    Malý princ je krásná knížka :) Asi málokomu se povedlo napsat něco tak milého a tak často citovaného:)
    Narnii jsem četla, když mi bylo asi 12, a líbila se mi, i když jiné knížky mě v té době bavily víc. Přecejenom je už na tom znát ta starší doba, kdy to bylo napsané, a jako děcko jsem to asi neuměla moc přežvýkat :D
    Lakomce mám v plánu:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tvůj článek si moc ráda přečtu až ho sepíšeš. :) Páni, tak to jsi dobrá! Držím palce, ať si vybereš dobře. :) Já jsem zatím ve třeťáku a knih mám třináct, takže ještě se trochu musím snažit. :D
      Narnii si přečti určitě znovu, já byla celým tím světem úplně okouzlená a mám v plánu si přečíst další díly, i když jsem je už kdysi četla. :) A Lakomec je super, snad se ti bude líbit. :)

      Vymazat
  5. Vlastně jsem četla všechny tebou doporučené knihy. Nejvíc se mi líbila Austenová, ale mám ráda i Moliéra - i když bych vybrala asi jinou jeho knihu. Malý princ je taky klasika, kterou miluji. Možná, že bych se snažila zařadit víc knih českých autorů, ale jinak s výběrem souhlasím. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jelikož jsem zatím ve třetím ročníku, knih k maturitě ještě nemám tolik přečtených, a proto zatím doporučuji zahraniční autory. Samozřejmě v některých z dalších částí tohoto doporučení zmíním i české autory. :)

      Vymazat
  6. Skvělé tipy. :) Četla jsem Pýchu a předsudek a Lakomce. Já jsem spíš na ty hry, moc jsem si oblíbila Shakespeara, ale i Moliér je fajn. Teď budu zkoušet i Marlowa, tak uvidím. :) Pěkný článek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc. :) Já mám taktéž ráda divadelní hry, ale Shakespeare mne tolik neokouzlil. Od Marlowa jsem zatím nic nečetla, ale určitě se po jeho díle podívám.

      Vymazat
  7. Já jsem četla prozatím Pýchu a předsudek, rozhodně K.J. Erbena a jeho Kytici ....Dále jsme měli jako povinnou četvu číst Zločin a trest.
    Musím říct, že druh této literatury zrovna není mým šálkem čaje, ale i tak je dobré do těchto děl alespoň trochu nahlédnout :)

    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  8. Pýchu a predsudok som si už chcela dlho kúpiť a aj si pozrieť film len akosi som si na to ešte nenašla čas. :/
    www.tobecreativehasnolimits.blogspot.com

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)