čtvrtek 8. května 2014

Recenze: Aliance


19376702Velké finále trilogie Divergence!



Název - Aliance
Originální název - Allegiant
Autor - Veronica Roth
Díl - 3.
Série - Divergence
Žánr - dystopie
Počet stran - 361
Vazba - hardback (bez přebalu)
Nakladatelství - CooBoo
Rok českého vydání - 2014



RECENZE OBSAHUJE SPOILERY NA PŘEDCHOZÍ DVA DÍLY - DIVERGENCE & REZISTENCE!

Příběh třetího dílu se začíná odehrávat pár dnů po napadení centrály Sečtělých, při kterém zemřelo spousty lidí včetně Jeanine Matthewsové. Frakce padly. Na povrch se dostalo video, které všechno mění. Vlády se ujímá Tobiasova matka Evelyn spolu s odpadlíky. Lidé se bouří. Nelíbí se jim aktuální situace. Tris mezitím sedí v cele spolu s Christinou a Carou. Čekají tam na soud, na rozsudek, jak velký trest dostanou za zrazení odpadlíků.
Co bude dál? Co se stane s Tris a Tobiasem? Co se stane s celým jejich městem?


JEDNA VOLBA
TĚ ZMĚNÍ

JEDNA VOLBA
TĚ MŮŽE ZNIČIT

JEDNA VOLBA
URČÍ TVOU BUDOUCNOST


Nejprve se vrátíme trochu do minulosti. První díl (Divergence) jsem měla přečtený během chvilky, pro druhý díl (Rezistence) jsem si běžela ještě ten den, kdy jsem dočetla ten první. A co třetí díl? Na třetí a zároveň závěrečný díl jsem si musela počkat celý rok! Asi chápete, jak moc jsem se těšila.

Ještě, než jsem začala Alianci číst, rozhodla jsem se přečíst si předchozí dva díly. Takový re-reading se vždycky hodí. Knihy jsem si osvěžila - přeci jenom už je to rok, co jsem je četla, a zapomněla jsem toho víc, než jsem si původně myslela. U knihy Aliance je dle mého názoru velmi důležité vědět, co se stalo v předchozích dvou knihách.

Tato kniha je jiná. Nečekejte nic ve stylu předchozích dílů. Aliance se naprosto liší už jenom tím, že je vyprávěna ze dvou pohledů - Tris a Tobiase. Na Tobiase jsem si chvíli musela zvykat. Mé představy o něm byly maličko jiné, ale tím nechci říct, že se mi tenhle Tobias nelíbí. Jsem naopak ráda, že mu konečně vidím do hlavy. Jeho myšlenkové pochody jsou zajímavé.

Alianci jsem se snažila číst pomalu, abych si mohla vychutnat celý příběh, který nabízí. Při čtení této knihy jsem si užívala každou přečtenou kapitolu, stranu, odstavec, větu, slovo a dokonce i písmenko. Veronica Roth je spisovatelka s velkým S.

Co si budeme povídat, Aliance je skvělá kniha, ale i tak má své mouchy. Celkový děj knihy mě víceméně zklamal. Čekala jsem něco většího, něco více převratného a hlavně - více akce! Většinu knihy se neustále něco řeší. Dále mi vadilo časté používání odborných termínů. Některé dialogy jsem si musela přečíst třeba i třikrát, abych jim porozuměla.

Postavy se v průběhu celé série (a hlavně této knihy) hodně změnily - k lepšímu. Situace a podmínky nebyly vůbec jednoduché a vsadím se, že by změnily každého. Z Beatrice se stala rozumná hrdinka, která se už do ničeho nevrhá po hlavě. Raději si to promyslí.

U této knihy jsou velkým problémem spoilery. Nebojte se, nic vám tu o ději říkat nebudu, jenom vás chci upozornit obzvláště na fanouškovské facebookové stránky, které sdílejí jeden spoiler za druhým, jak na běžícím páse a ani se neobtěžují k tomu napsat, že to je spoiler. Díky jedné fan-stránce jsem se právě dozvěděla, jak Aliance skončí, z čehož jsem byla hodně zklamaná. Celou dobu jsem to vydržela bez spoilerů a v den, kdy jsem Alianci otevřela s tím, že si ji jdu přečíst, jsem narazila na jeden spoiler, který se mi zobrazil na hlavní stránce Facebooku. Ten velký konec celé série má být překvapení!


Obálka:

Když byla zveřejněna obálka k tomuto závěrečnému dílu, jen jsem si ťukala na čelo a říkala: "Proč? Proč? Proč tahle obálka?". Jak už jste asi pochopili, obálka se mi zprvu vůbec (ale vážně vůbec) nelíbila. Oranžovou moc v lásce nemám. A proč ty zatracené vlny? Teď už ale chápu, že se tato obálka k příběhu dokonale hodí. A navíc jsem si ji i oblíbila. Naživo vypadá stokrát lépe než jako pouhý obrázek na obrazovce počítače, takže ode mě má palec nahoru!
5 z 5 bodů

Na ukázku tu pro Vás mám několik obálek ze zahraničí. Jak se Vám líbí?

18710190  18710449  20895289

21464366  17383918  18998388

Celkové hodnocení:

Mrzí mě, že tato dystopická série skončila. Ke konci Aliance se nijak vyjadřovat nebudu, aby to pro všechny ostatní čtenáře bylo překvapení. Ale myslím, že k tomu můžu napsat to, že to bylo skvělé a opravdu velmi silné čtení. Po dočtení knihy jsem zůstala civět do zdi. Nemohla jsem myslet na nic jiného. Nikdy v životě na tuhle sérii nezapomenu. Forever in my heart.

Sérii Divergence doporučuji všude, kde můžu. Takže i tady. Mám na to tady prostor, a proto píši: Všichni dospívající či dospělí, kteří mají rádi akci, dobrodružství a romantiku, by si tuhle sérii měli přečíst. Je to jedna z těch (nej)lepších sérií, opravdu skvělé čtení.


Tímto mnohokrát děkuji webu databazeknih.cz za poskytnutí recenzního výtisku!
Mou recenzi na webu si můžete přečíst ZDE.

12 komentářů:

  1. Jsem ráda, že nejsem jediná, kdo se bál něco říct, aby neodhalil celou zápletku. Ale napsala jsi to dobře. S tím opětovným čtením dialogů problém nebyl, spíš, že mi přišlo, jako kdyby autorka přeskakovala z místa na místo. Ale ten konec. Jako jo, čtenář to celou dobu čeká, ale pak, když přijde moc nadšeně se netváří. Jsem docela zvědavá na filmy, jak se s tím poperou. Jednička se jim povedla víc než dobře. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :) Já tedy žádné přeskakování z místa na místo nezaznamenala. :) Ten konec byl vážně něco. Dokonce jsem si i pobrečela. :D Já ještě zfilmovanou jedničku neviděla, ale těším se na ni. A taktéž i na další díly. Jenom mě trochu štve, že Allegiant je rozdělen na 2 části. :(

      Vymazat
  2. Ja by som z tohto žánru skôr odporúčala sériu Legenda (Marie Lu), to bolo oveľa prepracovanejšie. Divergencia je skôr také priemerná séria, akože dá sa čítať, oddýchla som si pri nej, no má mnoho chýb a hlavná postava Tris je hlavne v druhej časti veľmi otravná :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem četla první díl ze série Legenda. Bylo to super, líbilo se mi to, i když pár věcí bych udělala jinak. Určitě se chystám i na další díly. :) Souhlasím s tím, že Divergence má mnoho chyb, ale i tak je to taková moje srdcovka. :) A ta Tris ve dvojce mě šíleně štvala! :D

      Vymazat
  3. Já se na Alianci moc těším. Bohužel už taky vím jak celá série dopadne. Někdy ty spoilery fakt nesnáším. Ale to nic nemění na tom, že se na knížku strašně moc těším a jsem zvědavá jaký bude mít průběh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Průběh knihy je rozhodně zajímavý, ale jak už jsem se nahoře zmínila - děj mě celkem zklamal. :(

      Vymazat
  4. Ah, momentálne to mám na poličke! Mám chuť sa do nej pustiť, ale mám dve rozčítané a viac nechcem :D Ale láka ma to :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, chápu - Aliance je lákavá. :D A přeji ti, aby sis knihu užila a líbila se ti. :-)

      Vymazat
  5. Skvělá recenze!!! :-) Jak už jsme nedávno řešily, ty spoilery jsou děsné, mě se kvůli tomu do knížky vážně moc nechtělo, ale nakonec jsem se rozhodla si znovu přečíst oba předchozí díly, z kterých jsem si moc nepamatovala. Tedy, Divergenci mám teď v docela živé paměti díky skvělému filmu, ale i tak jsem ráda, že knihu čtu znova, protože některé věci se přeci jen liší. No a pak si zopáknu ještě Rezistenci a budu se moct konečně pustit do Aliance. Souhlasím s Tebou, že je dobré mít přehled o tom, co se stalo v předchozích dílech. :-)... Jen doufám, že se mi Aliance bude líbit i přesto, že znám ten zatracený spoiler. :-( :-D.... A musím říct, že obálka je krásná, i když se mi dřív taky vůbec nelíbila, nemám ráda oranžovou, takže to pro mě bylo docela zklamání, ale nakonec jsem musela svůj názor přehodnotit. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! :-)) Ano, spoilery jsou děsné. :( To je dobře, že ses pustila do re-readingu. Ono je vážně lepší všechno vědět, než jenom tápat hluboko v paměti, jestli to bylo takhle nebo jinak. A hlavně je super připomenout si všechny ty oblíbené scény (opilý Čtyřka, krajina strachu, atd.). :-D Já pevně doufám, že si Alianci užiješ. Je to vážně super čtení, i když příběh trochu pokulhává. :-)

      Vymazat
  6. nevim proc, ale me tahle serie docela ucarovala...

    OdpovědětVymazat
  7. Vůbec nevím, proč tuhle knížku, respektive celou tu sérii ještě nemám doma, když se mi filmy tak líbí. ;-) Ale jako že bych z nich byla úplně hin, tak to taky ne. No, teď asi dlouho žádné knížky nepořídím, tak maximálně knihovna. Hypotéka na rekonstrukci si bere většinu rodinného rozpočtu a to nepokryje zdaleka všechno, takže šetříme. Ale ten vlastní domeček za to bude stát! :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za komentář! Jsem ráda za každou radu nebo názor. :)